آرشیو آذر ماه 1401

تعمیر گوشی نوکیا توسط تعمیرکاران حرفه‌ای در کمترین زمان با ارائه گارانتی خدمات

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

مشکلات رایج ماکروفر

مایکروویو یکی از لوازم مهم آشپزخانه است و خرابی آن می‌تواند در فرایند آشپزی اختلال ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم به لیستی از ایرادات مایکروویو، که خودتان نیز در خانه قادر به تعمیر و حل آنها هستید بپردازیم. امروزه مایکروویو به یکی از لوازم ضروری آشپزخانه تبدیل شده است. این وسیله پرکاربرد نیز گاهی اوقات دچار مشکل شده و درست کار نمی‌کند.
بیشتر افراد به خاطر عدم شناخت کافی از این دستگاه قادر به تشخیص ایراد دستگاه نیستند. برای حل این مشکل قصد داریم به لیستی از ایرادات مایکروویو که خودتان در خانه نیز قادر به تعمیر آن هستید بپردازیم.

مطالب مرتبط: تعمیرات ماکروفر 

علت جرقه زدن مایکروویو
مایکروویو در حین کار متوقف می‌ شود
سینی کف مایکروویو نمی‌چرخد
مایکروویو روشن نمی شود
فن برعکس کار می‌کند
علت صدای زیاد مایکروویو
گرم نکردن مایکروویو
لامپ مایکروویو سوخته است
دکمه مایکروویو کار نمی‌کند
درب مایکروویو بسته نمی‌شود
نمایشگر مایکروویو کار نمی‌کند

بیشتر بخوانید: تعمیرات مایکروفر

علت جرقه زدن مایکروویو
آیا مایکروفر جرقه می‌زند؟ اگر مایکروفر در پروسه آشپزیتان حضوری همیشگی دارد پس شما هم با جرقه زدن مایکروویو آشنا هستید. جرقه زدن مایکروویو یکی از مشکلات رایج این دستگاه بوده و به معنی خراب شدن آن نیست. اگر مایکروویو شروع به جرقه زدن کرد:

دستگاه را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.
محتویات درون مایکروویو را بررسی کنید و با غذایی که درون آن گذاشته‌اید شروع کنید.
ظروف فلزی و آلومینیومی اگر درون مایکروویو قرار بگیرند جرقه ایجاد می‌کنند.
اگر خوراک‌های نیمه آماده را درون دستگاه می‌گذارید، لبه‌های ظروف آنها را نگاه کنید تا اثری از فلز نباشد.
اتصال، سوختگی دیود و همچنین از بین رفتن رنگ دیواره‌های دستگاه نیز می‌تواند باعث جرقه در مایکروویو شود. این جرقه‌ها در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کرده و ممکن است باعث سوختن و یا آتش گرفتن وسیله شوند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی ماکروفر

گذاشتن ظروف فلزی در مایکروویو باعث جرقه و آتش سوزی می‌شود
مایکروویو در حین کار متوقف می‌شود
غذا را در فر گذاشته‌اید و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کرده‌اید. دکمه شروع را می‌زنید اما بعد از گذشت چند ثانیه، دوباره دستگاه به حالت اولیه خود بر می‌گردد. اگر با این مشکل مواجه شدید، اول باید سوئیچ درب دستگاه را بررسی کنید. زیرا که کلید‌های موجود در این قسمت، باید به خوبی بسته شوند تا مایکروویو گرم کند. نقص فنی، گرمای بیش از حد و شل شدن قطعات در سوئیچ درب باعث بروز این مشکل می‌شود.

وجود مشکلاتی در صفحه کلید لمسی مایکروفر، می‌تواند باعث متوقف شدن دستگاه در حین کار شود
بعضی از مدل‌های مایکروویو دارای دستگیره و دکمه هستند، در مدل‌های جدید‌تر صفحه لمسی وجود دارد. مایکروویو‌های دارای صفحه لمسی، از نظر تکنولوژی پیشرفته‌تر و حساس‌تر هستند. اگر چند وقتی است که مایکروویو جدید شما، در حین کار متوقف می‌شود یک اتصالی ضعیف در صفحه لمسی رخ داده است.

سینی کف مایکروویو نمی‌چرخد
صفحه گردان درون مایکروویو با چرخاندن غذا گرمایی یکدست به غذا داده و غذا یکنواخت می‌پزد. چرخش سینی شیشه‌ای درون مایکروویو به خاطر موتور چرخنده‌ای است که در زیر آن قرار دارد. اگر سینی مایکروویو نچرخد، غذا گرم نشده و پخت انجام نمی‌گیرد. برای فهمیدن علت نچرخیدن سینی مایکروویو، ابتدا وسیله را از برق بکشید. سینی را برداشته و پنل زیر آن را باز کنید و موتور را با یک مولتی متر بررسی کنید.

البته بیشتر اوقات نچرخیدن صفحه گردان مایکروویو می‌تواند به خاطر قرار دادن ظروف بزرگ غذا باشد. قبل از قرار دادن غذا درون دستگاه به ظرف نگاه کرده و اندازه آن را درنظر بگیرید. اگر ظرف از اندازه استاندارد برخوردار نباشد، لبه‌های آن به دیواره‌های مایکروویو گیر کرده و مانع حرکت صفحه گردان می‌شود. همچنین می‌توانید محل اتصال سینی با موتور چرخنده را نیز بررسی کنید، اگر این دو به درستی متصل نشده باشند، سینی از حرکت می‌ایستد.

ممکن است در حین کار با مایکروویو، دکمه‌های آن را بفشارید اما مایکروویو روشن نشود. اما چرا مایکروویو روشن نمیشود؟ دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد.

در قدم اول دستگاه را از برق کشیده و اتصالات کابل و سالم بودن پریز را بررسی کنید. گاهی اوقات مایکروویو هیچ ایرادی ندارد و این فقط پریز است که برق را به دستگاه نرسانده است.
در قدم بعدی سوئیچ درب را بررسی کنید. وقتی که درب مایکروویو بسته می‌شود، سوئیچ آن به مابقی اجزای دستگاه سیگنال فرستاده و جریان برق را وصل می‌کند. اما اگر سوئیچ به‌خوبی بسته نشده باشد، خبری از جریان برق درون مایکروویو نیست. سوئیچ درب، ترمینال‌هایی دارد که می‌توانید آنها را با مولتی‌متر کنترل کنید.
اگر این اتصالات برقرار باشد بدین معنی است که سوئیچ کار می‌کند. اگر وقتی درب مایکروویو را می‌بندید با دستگاه چفت نمی‌شود، باید سوئیچ مایکروویو را تعویض کنید.
اگر سوئیچ درب مایکروویو مشکلی ندارد، باید به سراغ فیوز حرارتی آن بروید. فیوز حرارتی مایکروویو از بیش از اندازه گرم شدن آن جلوگیری می‌کند و حرارت آن را در دمایی ثابت نگه می‌دارد. وقتی فیوز حرارتی خراب می‌شود مایکروویو به دلایل امنیتی روشن نمی‌شود، برای تعمیر کردن این قطعه باید ابتدا مایکروویو را از برق جدا کنید بعد کابین دور آن را باز کرده و فیوز را پیدا کنید. از یک مولتی‌متر برای چک کردن جریان برق درون این قطعه استفاده کنید. اگر مولتی‌متر جریانی را نشان نمی‌دهد فیوز را تعویض کنید.

میکروسوئیچ درب مایکروویو می‌تواند جریان برق را قطع و وصل کند
فن برعکس کار می‌کند
چند وقتی است که متوجه شده‌اید، با باز کردن درب دستگاه فن کار می‌کند و با بسته شدن آن فن از کار می‌افتد. یعنی فن مایکروویو، برعکس آنچه که باید کار می‌کند. باز هم باید به دنبال ایراد در سوئیچ درب دستگاه باشید، برای بررسی این قطعه به یک ولتاژ سنج نیاز دارید.

علت صدای زیاد مایکروویو
اگر سینی گردان به درستی در کف مایکروویو قرار نگرفته باشد، درست نچرخیده و باعث سروصدای زیاد در دستگاه خواهد شد. اگر از اتصال درست سینی در مایکروویو مطمئن شدید، باید به سراغ قطعات اصلی دستگاه یعنی مگنترون و موتور بروید. بخش‌های گفته شده، از قطعات گران قیمت مایکروویو هستند بنابراین قبل از اقدام به تعویض، با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

قبل از چک کردن همه این موارد از وصل بودن جریان برق به مایکروویو مطمئن شوید
گرم نکردن مایکروویو
غذا را در مایکروویو گذاشته و قدرت و زمان لازم برای گرم شدن آن را تعیین می‌کنید. وقتی صدای دستگاه را می‌شنوید، درب را باز کرده و غذا را بر می‌دارید تا خوردن را شروع کنید. اما متوجه می‌شوید، با وجود زمان طولانی و انرژی حداکثری غذا داغ نشده است.

اگر مایکروویو گرم نمی‌کند تعجب نکنید، این از مشکلات رایج دستگاه است. اصلی‌ترین دلیل در پشت این مسئله، خرابی قطعه‌ای به نام مگنترون است.
مگنترون از یک ولتاژ بالا، برای تولید فرکانس در مایکروویو استفاده می‌کند. اگر مایکروویو بدون اینکه، غذایی داخل آن باشد روشن شود، احتمال سوختگی مگنترون وجود دارد. سوختگی مگنترون قابل تعمیر نیست و تنها باید آن را تعویض کرد.

مایکروویو‌ها از طریق تابش پرتو‌های الکترومغناطیسی مولکول‌های موجود درون آب و غذا را گرم می‌کنند، اما گاهی اوقات این امواج، به‌خاطر دیود ولتاژ بالا غذا را گرم نمی‌کند. مایکروویو را از برق کشیده، قاب آن را در آورده و خازن دیود ولتاژ آن را تخلیه کنید.

از یک مولتی متر برای چک کردن جریان درون این دیود استفاده کنید، اگر جریان خیلی کمی درون این دیود‌ها وجود داشت این یعنی قطعه سالم بوده و نیازی به تعویض ندارد. خراب شدن سوئیچ درب نیز می‌تواند مانع از انتقال گرما به غذا شود، در این شرایط دستگاه روشن می‌شود اما غذا را گرم نمی‌کند.

خرابی دیود ولتاژ می‌تواند بر مگنترون مایکروویو تاثیر بگذارد
لامپ مایکروویو سوخته است
لامپ مایکروویو یکی از قسمت‌های مهم این دستگاه است، وقتی درب مایکروویو را باز می‌کنید چراغ روشن می‌شود. این چراغ در کل فرایند پخت و پز غذا روشن می‌ماند و شما را متوجه پخت غذا خواهد کرد. این مشکل را می‌توانید با خرید یک لامپ جدید حل کنید. پس به‌سرعت آن را با لامپ قدیمی تعویض کنید.

اگر لامپ جدید نیز کم نور است، مشکل دیگر به آن مربوط نمی‌شود، باید اتصالات مایکروویو را بررسی کنید. لامپ در نزدیکی خازن قرار گرفته است. گاهی اوقات وجود یک مشکل جدی در خازن باعث کم نور شدن لامپ می‌شود.

باید بدانید لامپ مایکروویو در حالت‌های مختلف گرمادهی این دستگاه نیز، کم یا پرنور می‌شود. به‌عنوان مثال در حالت یخ‌زدایی لامپ مایکروویو کم نورتر از حالت پخت غذا است.

خازن که در نزدیکی لامپ مایکروویو قرار دارد می‌تواند بر شدت و میزان نور لامپ تاثیر بگذارد
دکمه مایکروویو کار نمی‌کند
غذا را درون فر می‌گذارید و درب آن را می‌بندید، دکمه مایکروویو را فشار می‌دهید تا دستگاه روشن شود. اما هرچه دکمه را فشار می‌دهید دستگاه عکس‌العملی نشان نداده و روشن نمی‌شود. می‌بینید که بیشتر دکمه‌ها سفت شده و از کار افتاده‌اند. این موضوع تنها یک علت دارد، پنل لمسی پشت دکمه‌های مایکروویو از کار افتاده و خراب شده‌اند. اگر کمی اطلاعات فنی داشته باشید خودتان در خانه می‌توانید پنل لمسی را جدا کرده و آن را تعویض کنید.

درب مایکروویو بسته نمی‌شود
غذا را در مایکروویو گذاشته و درب آن را می‌بندید، اما بعد از چند دقیقه دوباره باز می‌شود. مشکل باز شدن درب مایکروویو، مربوط به مجموعه چفت و یا اهرم قفل درب می‌شود. این مجموعه از یک دکمه تشکیل شده، که به سمت صفحه کنترل فشار آورده و با بلند کردن قلاب‌های در به شما امکان باز کردن درب را می‌دهد. اگر قسمت‌های محوری اهرم قفل شکسته باشد، پروسه بلند کردن قلاب انجام نمی‌شود.
مطالب مرتبط: تعمیرات تخصصی مایکروفر

پکیج چیست

از کاربردهای پکیج می توان به گرمایش خانه ها یا ساختمان های تجاری با استفاده از گرمایش از کف، رادیاتور و کویل اشاره کرد. همچنین آب گرم دستگاه را تامین می کند.اگر می خواهید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید، می توانید از آبگرمکن داخلی ترکیبی استفاده کنید. به این ترتیب گرمای خوبی با قیمت پایین خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: تعمیرات پکیج.

فلوسوئیچ پکیج

یکی از نیازهای ضروری و مهم انسان در طی تمامی فصول، نیاز به آب‎ گرم است. در گذشته این نیاز با آبگرمکن و موتورخانه تامین می‌شد. موتورخانه‌ها تجهیزات زیادی داشتند و برای راه‌اندازی به یک اتاق جدا یا انباری نیاز بود. همچین برای عیب‌یابی و تعمیر آن زمان‌ زیادی صرف می‌شد. آبگرمن‌ها نیز مصرف سوخت و سر و صدای زیادی داشتند. بخاطر تمامی مشکلاتی که ذکر شد، پکیج‌ها به بازار عرضه شدند. پکیج‌ها از قطعات زیادی تشکیل شده‌اند. فلوسوئیچ پکیج یکی از قطعات داخلی این دستگاه است. فلوسوئیچ پکیج باز شدن آب گرم را به برد اطلاع می‌دهد. در ادامه به بررسی نحوه کار و چگونگی تعویض این قطعه می‌پردازیم. درابتدا به صورت مختصر پکیج و انواع آن را شرح می‌دهیم.
مقالات جالب و کاربردی در مورد تعمیر پکیج بخوانید.
فلوسوئیچ پکیج

پکیج چیست

در زندگی امروزه بشر، پکیج‌ها یکی از ضروری‌ترین وسایل به شمار می‌روند. این دستگاه‌های پراهمیت جایگزین مناسبی برای آبگرمکن و همچنین بخاری هستند. پکیج‌های ظاهری زیبا دارند و معمولا در واحدهای آپارتمانی نصب می‌گردند. مصرف سوخت بهینه، هزینه تعمیر و عیب‌یابی پایین، سر و صدای کم، راندمان گرمایی مناسب و ...  برخی از ویژگی‌های پکیج است. در قسمت بعدی مقاله به بررسی فلوسوئیچ پکیج می‌پردازیم.
دسته‌بندی پکیج‌ها براساس معیارهای متفاوتی انجام می‌شود. مهم‌ترین و مرسوم‌ترین آنها، دسته‌بندی براساس مکان نصب است. بر این اساس، پکیج‌ها به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند. پکیج دیواری معمولا در آشپزخانه و یا در یک کابینت نصب می‌شود. اما پکیج دیواری روی زمین قرار می‌گیرد و در زیرپله با پارگینک نصب می‌شود. این نوع از پکیج‌ها برای ساختمان‌های بالای 200 متر یا مکان‌هایی که بیش از یک حمام دارند مناسب است. در زمان نصب پکیج باید به موارد ایمنی دقت شود. یکی از مهم‌ترین موارد ایمنی، نصب درست و اصولی دودکش است. دودکش گازهای سمی ناشی از احتراق را به بیرون از ساختمان هدایت می‌کند. مسیر دودکش باید عاری از هر گونه گرفتگی باشد و مکش آن به قدری باشد که تمامی دوده و گازهای ناشی از احتراق را به بیورن از ساختمان هدایت کند. در ادامه مقاله به بررسی فلوسوئیچ پکیج می‌پردازیم.

فلوسوئیچ  چیست و چه کاری انجام می‌دهد

کلید جریان یا فلوسوئیچ پکیج در تمامی انواع پکیج، وجود دارد. هنگامی که شیر آب در هر جای ساختمان باز شود، فلوسوئیچ پکیج این عمل را تشخیص داده و به برد اصلی اطلاع می‌دهد. برد اصلی فرمان‌های لازم برای جاری شدن آب گرم به سمت خروجی را، به تمامی قطعاتی که نیاز است ارسال می‌کند. این قطعه در برابر آب سرد قرار دارد و در سمت دیگر با تعدادی سوکت به برد اصلی متصل می‌شود. در بخش بعدی نحوه عملکرد آن را شرح می‌دهیم.
یکی از اجزای فلوسوئیچ پکیج، شناور پلاستیکی است. در بخش بالایی فلوسوئیچ، یک آهنربا وجود دارد. در زمانیکه شیر آب گرم باز شود، این شناور به سمت بالا حرکت می‌کند. آهنربایی که در بخش بالایی وجود دارد، به کنتاکت‌های این قطعه وصل می‌شود. در نتیجه جریان الکتریکی به سمت برد جاری می‌شود. این عمل باعث روشن شدن برد شده و در نهایت آب گرم به سمت خروجی می‌رود.
یک مقاله در مورد پکیج در تابستان بخوانید.

نحوه تعویض فلوسوئیچ پکیج با یک قطعه نو

برای انجام این کار باید یک قطعه جدید فلوسوئیچ پکیج خریداری نمایید. فلوسوئیچ‌هایی که در بازار وجود دارند معمولا از جنس پلاستیکی یا برنجی هستند. برای تعویض قطعه‌ای که معیوب شده است باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
  • برای اینکه ایمنی کامل داشته باشید و خطری شما را تهدید نکند، باید جریان آب، برق و گاز را قطع نمایید.
  • قاب دور دستگاه را باز نمایید.
  • شیرپرکن را جدا کند.
  • پنل کنترلی را با کشیدن به سمت پایین، باز نمایید.
  • فلوسوئیچ پکیج با تعدادی سیم به برد اصلی وصل شده است. آنها را جدا نمایید.
  • مغزی که در لوله وجود دارد با یک آچار باز کنید.
  • فلوسوئیچ پکیج بوسیله پین به بدنه وصل است. پین را به سمت خود بکشید تا باز شود.
  • در این مرحله فلوسوئیچ پکیج جدید را جایگزین کرده و سیم‌های متصل به قطعه را به برد وصل نمایید.
  • مغزی را بوسیله آچار سفت کنید.
  • قاب دور پکیج را در جای قبلی قرار دهید و جریان آب، برق و گاز را وصل نمایید.
سخن پایانی
فلوسوئیچ پکیج یک از قطعاتی مهم است که در باز شدن شیر آب گرم را به برد اطلاع می‌دهد. هنگامی که برد پکیج مطلع شد که آب گرم باز شده، به سایر قطعات، دستورات لازم را ارائه می‌دهد. هنگامیکه فلوسوئیچ پکیج معیوب شده و باید تعویض شود، پس از خریداری قطعه جدید باید آن را جایگزین قطعه قدیمی نمایید. دقت کنید که ابتدا جریان آب، برق و گاز را قطع کرده باشید و سپس مراحلی که در بالا ذکر شد به ترتیب انجام دهید.
مقالات بیشتر د رمورد تعمییرات تخصصی پکیج بخوانید.